Lightproducten (deel 1): Hoe light is light?

Uit onderzoek blijkt dat dat meer dan driekwart van de Nederlanders regelmatig light producten gebruikt. Mensen met overgewicht doen dit het meest; 63% gebruikt minimaal één keer per week een lightproduct. Vooral light frisdrank,  kaas, halvarine en frietsaus zijn populair. Goede keuzes, zul je denken, maar is dat wel zo? Hoe light is light?

Wetgeving

Volgens een onderzoek van het Voedingscentrum overschatten consumenten de effecten van lightproducten. Maar liefst 30% van de ondervraagden die aangeven dat ‘light’ minder calorieën betekent, menen dat ‘light’ staat voor minimaal de helft minder calorieën. Echter, in werkelijkheid betekent ‘light’ een reductie van tenminste 30%.

De Europese regelgeving over claims – die sinds 1 juli 2007 geldt – stelt aan de claim ‘light’ of ‘lite’ voor een levensmiddel (en voor elke andere claim die voor de consument waarschijnlijk dezelfde betekenis zal hebben) dezelfde voorwaarden als aan de claim ‘verlaagd’. Verder moet bij de claim worden vermeld welke eigenschap(pen) het levensmiddel ‘light’ of ‘lite’ maken. De wet zegt over ‘verlaagd’ het volgende:

  • verlaagd gehalte aan (naam nutriënt): deze claim betekent in hoofdlijnen dat deze variant tenminste 30% minder van een nutriënt (energie, vet of suiker) bevat dan het vergelijkbare ‘gewone’ product. Voor micronutriënten (zoals vitaminen en mineralen) geldt als voorwaarde een verschil van 10% en voor natrium (zout) een verschil van 25%;
  • verlaagde energetische waarde: deze claim is alleen toegestaan als de energetische waarde van het product met minimaal 30% verlaagd is. Ook moeten de eigenschap(pen) worden vermeld waardoor de totale energetische waarde van het levensmiddel verlaagd is.